26 września 2017 r. portal PulsHR.pl zamieścił komentarz mec. Anny Ślęzak-Gąsiorowskiej, radcy prawnego w JGBS Biernat & Partners w artykule „Praca dla pilotów jest, ale nie na etacie„.
Jeszcze niedawno 70, teraz już tylko 60 proc. pilotów LOT może pochwalić się umową o pracę. Nowi zawierają umowy z przewoźnikiem jak… firma z firmą. Związkom zawodowym się to nie podoba i zapowiadają, że będą wspierać młodych pilotów i stewardesy w dochodzeniu swoich praw. Przykład Ryanaira, który stracił cześć załogi pokazuje, że etat może być kartą przetargową w pozyskiwaniu pilotów na globalnym rynku.
(…)
– Kwestia urlopu przysługującego osobom zatrudnionym na innych umowach niż umowy o pracę (umowy cywilnoprawne) nie jest regulowana przepisami prawa pracy. Osoby wykonujące określone czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej, najczęściej zleceniobiorcy, nie mają zatem co do zasady prawa do urlopu. Umowa pomiędzy stronami może natomiast przewidywać przerwę w wykonywaniu zlecenia, która nie będzie skutkowała obniżeniem wynagrodzenia z tytułu umowy. Wszystkie postanowienia umowy, w tym to dotyczące terminu wykorzystania czasu wolnego, pozostawione są jednak do uzgodnienia stronom – komentuje Anna Ślęzak – Gąsiorowska, radca prawny, JGBS Biernat & Partners.
(…)
Całość publikacji dostępna jest na portalu PulsHR: http://www.pulshr.pl/prawo-pracy/praca-dla-pilotow-jest-ale-nie-na-etacie,47238.html